SEO: ce trebuie sa faci cind schimbi structura URL a site-ului tau

Schimbare structurii URL-urilor de pe site-ul tău nu este recomandată, dar uneori este necesară. Motivele pot varia, dar din cînd în cînd astfel de lucruri se întîmplă. Cel mai important lucru pe care trebuie să ți-l amintești atunci cînd ai de-a face cu așa ceva: fă-o cît mai rar posibil, iar dacă este posibil nu o fă niciodată. Motoarelor de căutare nu le prea plac astfel de schimbări (site-ul trebuie reindexat de la început, ar putea apărea conținut duplicat, rangul site-ului poate scădea), mai ales cînd schimbarea este făcută des, iar redirecționările - backlink-urile - țintite spre un anume articol sau pagină se pot pierde. Dacă site-ul tău este deja mare (de exemplu: un jurnal-blog sau un site pentru un ziar) poate trece ceva timp pentru a-și reveni complet.

Un URL va fi de obicei indexat într-o zi (depinde de cît de des ajung crawlerele pe site: poate varia de la cîteva ore pînă la cîteva zile), dar asta nu înseamnă că toate URL-urile trimise către motoarele de căutare vor fi indexate. Odată ce o pagină a fost parcursă motorul de căutare va evalua dacă URL-ul aparține indexului lor sau nu.

Fii sigur că schimbi structura URL-urilor existentă cu ceva mai bun

Schimbă dintr-o structură de URL-uri dinamică într-o structură a URL-urilor statică și prietenoasă

Structura dinamică a URL-urilor arată cam așa: http://www.supravirtual.ro/index.php?categoria=4&stirea=1, iar conținutul paginii accesate va varia în funcție de URL-ul indexat. Acest tip de URL NU este unul prietenos și poate crea probleme precum conținutul duplicat sau micșorarea valorii locației.

Structura statică a URL-urilor arată cam așa: http://www.supravirtual.ro/web-design/joomla1.7-release, iar conținutul va fi identic cu cel al URL-ului anterior creat dinamic (dacă ar fi URL-uri reale) pentru că categoria numărul 4 a fost înlocuit cu valoarea ei "web-design", iar știrea numărul 1 cu valoarea "joomla1.7-release". Acest URL este mai bun decît cel anterior pentru că este citibil atît de către oameni cît și de către spider și este mai ușor de accesat.

Păstrează structura URL-urilor actuală așa cum este

... atunci cînd site-ul are deja un rang bun iar URL-urile sînt bune, chiar dacă nu-s chiar perfecte. Există situații în care calitatea URL-urilor poate fi îmbunătățită, dar asta n-ar trebui făcut pentru că efectele în timp pot face ca site-ul să "cadă" din poziția în lista rezultatelor și rangul motoarelor de căutare. Efectele pe termen lung pot fi bune, dar efectele pe termen scurt și mediu pot fi dezastruoase.

Cînd nu sînteți siguri de calitatea URL-urilor voastre puteți întreba oricînd un expert SEO și faceți ce spune el. Experiența lor îți va spune dacă cazul tău merită schimbarea structurii URL-urilor.

Redirecționează vechile URL-uri la cele noi folosind 301 redirect

301 redirect îi spune motorului de căutare că ai schimbat pentru totdeauna locația URL-ului, ar trebui să o folosești după schimbarea structurii URL-urilor.

Ţine minte că toate locațiile la care ai aplicat 301 redirect vor pierde din valoarea locației, dar dacă nu faci asta site-un tău va cădea ca o piatră pe fundul unui lac: vei pierde toate valorile locațiilor vechi.

Actualizează sitemap-ul XML și retrimite-l

în cazul în care nu generezi fisierul sitemap în format XML de fiecare dată cînd adaugi un articol nou pe site-ul tău (în acest caz totul este automat și este suficient să schimbi condițiile de creare a URL-urilor și să le înregistrezi în baza de date după care să aplici 301 redirect la vechile URL-uri) ar trebui să actualizezi sitemap-ul XML și să-l retrimiți la motoarele de căutare prin intermediul uneltelor pentru webmasteri (toate motoarele de căutare mari au asemenea unelte).

Acest lucru va ajuta reindexarea site-ului tău mai repede și îl vei readuce la rangul inițial mai rapid.

Actualizează toate locațiile interne și sitemap-ul HTML

Asigurați-vă întotdeauna că locațiile interne ale site-ului și sitemap-ul HTML sînt actualizate. Puteți genera anumite locații și le puteți pune în baza de date, dar pot exista o mulțime de alte locații care sînt codate (introduse în script - depinde de cel care a creat site-ul și de uneltele pe care le-a folosit pentru asta), iar în acest caz script-ul trebuie de asemenea verificat și modificat.

încearcă să nu folosești 301 redirect peste tot în site cînd schimbi structura de URL-uri. Aceasta poate crea confuzii printre vizitatori (aceștia pot ajunge în alte locuri decît credeau că se găsesc) și va menține valoarea locațiilor interne.

Sitemap-ul de care vă spun este diferit de sitemap-ul XML și se găsește pe site. Este o unealtă foarte utilă dacă dorești ca vizitatorii umani și programele de tip spider să-ți parcurgă site-ul rapid, dar acesta este un subiect pentru alt articol.

Versiunea în limba engleză este aici.