Valoarea misiunilor NASA

În perioada asta NASA are aproximativ 100 de misiuni la suprafața și pe orbita planetei Pămînt, dar s-ar putea să nu le cunoști adevărata valoare. S-ar putea să știi cîteva chestii, printre care: au influențat considerabil dezvoltarea calculatoarelor și a telefoanelor mobile, dar și a comunicației prin intermediul sateliților, dar lista continuă.

Una dintre cele mai importante efecte ale misiunilor lor are ca punct de origine anii 1980, cînd cercetătorii ce studiau cerul albastru au descoperit că ozonul (aflat la mare înălțime și cu efecte de protecție împotriva radiaților cosmice) începea să dispară datorită folosirii intense de către oameni a unor substanțe. Acțiunile lor ulterioare au dus la interzicerea acelor substanțe.

În lipsa stratului de ozon viața de la suprafața Pămîntului ar fi foarte dificilă - la fiecare ieșire în spațiu liber, fără cremă solară cu factor de protecție de minim 1 milion, ar fi supusă unor riscuri. Printre efectele secundare sînt arsurile solare și cancerul. La momentul respectiv, anii 1980, estimarea dispariției complete a ozonului din atmosfera înaltă a Terrei era anul 2060 cu efecte catastrofale asupra agriculturii și faunei, dar și asupra civilizației umane.

Michelle Thaller, director asistent în comunicarea științei de la NASA, îți oferă cîteva detalii.