Ilie Balan, Business Pronet si capcana pentru fraieri

 

Ca să înțelegeți la ce mă refer cînd spun capcană pentru fraieri trebui e să încep cu începutul. Iar începutul nu a fost la începutul lunii ianuarie, cînd a fost lansată comanda pentru proiectului de realizare al paginii web businesspronet.ro, ci cu cîțiva ani înainte.

Spuneți-mi, v-ar place să luați un laptop sau un aparat foto performant cu numai 100 de lei în loc să dați pe el, de exemplu, o mie de euro? Sînt sigur că răspunsul multora este cu siguranță „da”. Ei bine, unora le-a venit ideea de a cumpăra produse (relativ) scumpe și să le vîndă la prețuri foarte ieftine. Unde este cîștigul în așa ceva? Ei bine, el există și este destul de consistent. Pentru că cei care doresc să cumpere produsele respective trebuie să se înscrie pe pagină, să cumpere un număr oarecare de credite și să liciteze în timp real pentru ele. Fiecare produs poate avea chiar și cîteva zeci, sute sau chiar mii de licitări, fiecare licitare costă un anume preț (stabilit de căte proprietarii paginii). Proprietarii cîștigă de pe urma produselor pe care le vînd (chiar și acel preț mic este, totuși, un cîștig) și de pe urma creditelor cumpărate (fiecare licitare consumă un credit iar creditele se vînd pe pachete). Fiecare produs (licitație) are un singur cîștigător, iar cei care licitează și nu cîștigă nu își mai recuperează banii cheltuiți.

Cu alte cuvinte, proprietarii unei asemenea pagini deturnează atenția de la cumpărarea creditelor la prețurile ieftine ale produselor, mai ales dacă se face o promovare intensă a acestui lucru. Aparent ei sînt în pierdere de pe urma prețului foarte ieftin cu care își vînd produsele, dar de fapt ies în cîștig de pe urma licitațiilor pentru produse.

Swoopo.com este cea mai cunoscută pagină de acest gen, iar scandalul care a avut-o ca subiect este la fel de cunoscut. O căutare cu google, de exemplu, este foarte relevantă în acest sens: au fost mulți care s-au întrebat în ce măsură mecanismul de licitare este o înșelătorie. Nu există nici o piedică pentru administratorii paginii să participe (direct sau prin intermediul unor persoane angajate special pentru așa ceva) să liciteze împreună cu utilizatorii și chiar să cîștige. Şi nimeni nu ar ști despre asta, cu condiția ca cei implicați să tacă. Probabil că scandalul a ajutat la popularizarea paginii pentru că în acest moment este foarte activă.

Acum, ajungînd pe teritorii mai cunoscute, ați auzit de PretBomba.ro? La cîtă promovare i se face în ultimul timp mă gîndesc că începe să fie destul de cunoscut. Mă gîndesc că cineva isteț o fi văzut swoopo.com și s-a gîndit să ne aducă și nouă șmecheria. Pentru moment este destul de puțin activă, dar este încă timp să prindă și la noi. Fraieri lacomi sînt cu grămada, dar mai trebuie ca cei care se ocupă de prețbombă.ro să lucreze încă la promovare. Chiar și scandalul va urma, probabil, romănii nu sînt toți proști.

Ei bine, mai există persoane care au observat o oportunitate de afacere în licitațiile online în timp real pentru produse (aparent). La începutul lunii ianuarie firma Supravirtual a fost contactată de către Ilie Bălan care dorea un fel de copie a paginii de pe PrețBombă.ro, dar cu o completare. Ați auzit de rețelele piramidale care încercă să vă vîndă tot felul de produse? Un exemplu cunoscut sînt cei de la Herbal Life, cu produse naturiste, în care poți să-ți faci o rețea de clienți cărora să le vinzi dar mai întîi trebuie să le consumi și tu, iar lista de produse și de servicii comercializate poate continua aproape la nesfîrșit. Ilie Bălan dorește să creeze o rețea pentru promovarea de licitații online pe pagina firmei pe care a creat-o în acest sens (pagina este http://www.businesspronet.ro iar firma este Business Pronet SRL).

Prima mea reacție cînd am auzit de așa ceva a fost să încep să rîd. Din punctul meu de vedere, dacă ar fi să fac o descriere foarte sugestivă a ideii respective, el dorește să ia niște mere, niște pere, să le pună la un loc în același castron și să spună că acolo este de fapt o halcă de carne. Este o idee despre care cred că nu va merge niciodată, o idee moartă din start. Dar clientul este client, așa că am ajutat la crearea paginii.

Problemele au apărut după ce pagina a fost finalizată, a fost pusă pe server și a fost emisă o factură conform contractului dintre cele două firme. După aceea clientul a început să se plîngă că nu știe să folosească pagina, chiar și după ce au fost realizate teste ale paginii de către persoane din cadrul ambelor firme, că manualul nu corespunde cerințelor (deși acesta conține o descriere a funcționalității paginii), fără a specifica exact care erau acele cerințe, să vină cu idei absurde precum rezilierea contractului (e cam greu să reziliezi doar prin vorbe, fără nici un act oficial, un contract de furnizare al unei pagini web DUPĂ ce pagina respectivă a fost livrată), a început să solicite completări care nu erau specificate în datele inițiale. în schimb plata proiectului a fost amînată iar cererile de stabilire ale unei date de efectuare a plății au fost amînate sau ignorate. Prefer să vă las pe voi să trageți concluziile asupra seriozității unei asemenea persoane, pentru că eu le-am tras deja și nu-s deloc plăcute.

Cum spuneam mai devreme, acest gen de pagini poate avea un real succes. Dar există și o condiție: să fie suficient de cunoscute și să existe suficienți fraieri lacomi care să înceapă să liciteze în căutare de chilipiruri. Din punctul meu de vedere Ilie Bălan și firma Business Pronet îi caută, și îi caută bine. Au realizat o capcană pentru proști și dacă vor ajunge vreodată să-și pună în practică ideea este probabil să-i și găsească.

Firma aia și-a început foarte prost activitatea pentru că îi așteaptă un proces la numai cîteva luni de la înființare pentru neplata facturilor curente și publicitate proastă pe măsură.