Expoziția Antropogen, martie-mai 2019

 Vineri, 22 martie 2019, de la ora 18.00, Galeriile Carol (strada Horea, nr. 57) îi invită pe iubitorii de artă din Oradea și din împrejurimi la vernisajul expoziției Antropogen. Gîndită și realizată cu participarea curatorială a Ralucăi Băloiu, este a doua expoziție personală a Mirelei Iordache la Galeriile Carol după ce expoziția Entropomorfe a avut loc în 2017 la Galeriile Carol din București.

Expoziția Antropogen va fi prezentată la Galeriile Carol din Oradea în perioada 22 martie - 22 mai 2019, iar lucrările sînt disponibile pentru vînzare prin Galeriile Carol din Oradea și București. Lucrările Mirelei Iordache sînt prezente în colecţii particulare din SUA, Austria, Franţa, Grecia, Israel şi România. Artista a participat la concursuri naționale și internaţionale, a primit mai multe premii și a fost doar propusă pentru altele.

În filosofia hegeliană, cuvîntul antropogen definește formarea conștiinței de sine, adică acțiunea individului asupra sinelui „per se”, care prin convertire devine „sine dobîndit”. Fără acțiunea care transpune gîndul în realitate, individul nu se poate transforma pe sine. Schimbarea autentică se face la nivel intim, în interiorul ființei, iar transformarea internă este adaptată la realitatea obiectivă, socială. Tocmai această intervenție activă asupra a ceea ce ne este dat și asupra a ceea ce putem transforma prin intervenție proprie reprezintă narațiunea pe care o transpune Mirela Iordache în pînzele sale tridimensionale. Artista pune „în abis” întregul proces antropogen, astfel încît acesta este transpus în operă sub forma reliefurilor antropice. Moara lui Assan, Berăria Bragadiru, Fabrica de la Sîntămărie Orlea, Fabrica Arteca din Jilava, precum și alte spații industriale și clădiri abandonate din țară sunt reprezentate sub forma reliefurilor abstracte. Mirela Iordache pune accent pe materialitatea obiectului artistic care, lipsit de recuzita tridimensională tradițională, devine experiență și textură pură, dacă ar fi să îl cităm pe Clement Greenberg care definea pictura abstractă americană „all-over painting”. Și, poate nu departe de Anselm Kiefer, Mirela Iordache transpune materia densă în pînzele sale, în care inserează resturi de zidărie, cărămidă, praf etc., din ruinele pe care pe care le documentează. Prinr-un proces ''kenotic'', Mirela Iordache transpune angoasa și trauma, iar personajele și ruinele sale devin subiecte predilecte prin care ilustrează periferia''. - Raluca Băloiu, curator